Therapieën

Manuele therapie

Manuele therapie is een specialisatie binnen de kinesitherapie waarbij functiestoornissen in de wervelkolom en/of in de gewrichten van de ledematen worden aangepakt. Na een intakegesprek volgt een functieonderzoek bestaande uit spier- en gewrichtstesten om zo de oorzaak van de klachten te onderzoeken.

Een manueel therapeutische behandeling bestaat steeds uit manuele behandelingen  (mobilisatie, manipulatie, neurale glijdingen,…) in combinatie met medische trainingstherapie.

Pre- en Postnatale begeleiding

Een zwangerschap is meer dan alleen bevallen. Negen maanden lang ondergaat het lichaam verschillende veranderingen. Deze veranderingen kunnen jammer genoeg klachten met zich meebrengen. Een goede opvolging tijdens en na de zwangerschap kan voor verlichting zorgen.

Bij prenatale kinesitherapie krijg je ademhalingstechnieken, houdingsoefeningen perstechnieken en conditionele oefeningen aangeleerd, die je helpen voorbereiden op de arbeid en de bevalling. Bijkomend gaat er specifieke aandacht naar de bekkenbodem om algemene incontinentieklachten te voorkomen.

Na de bevalling zijn uw buik- en bekkenbodemspieren verzwakt. Postnatale oefeningen zijn specifiek gericht op bekkenstabilisatie, buik- en bekkenbodemspieren. Om blijvende rug-, bekken-, en bekkenbodemklachten te vermijden is het zeker aangeraden om postanatale kinesitherapie te volgen.

(Sport)kinesitherapie

Sporten is gezond, maar kan ook tot overbelasting en blessures leiden. Het mechanisme van uw blessure wordt geanalyseerd en op bases daarvan krijgt u een oefenprogramma.

De revalidatie van sport gerelateerde letsels wordt steeds aangepast aan uw specifieke sportsituatie en sportieve doelen.

De algemene kinesitherapie richt zich op klachten in spieren en gewrichten, niet specifiek gerelateerd aan sport. Heeft u net een ongeval achter de rug? Of bent u net geopereerd? Dan komt u zeker in aanmerking!

Daarnaast kunnen zowel acute als chronische bewegingsproblemen behandeld worden.

Rugschool

“De enige goede houding is de volgende.”

Rugpijn is een van de meest voorkomende klachten van deze tijd. Daarom is een preventieve en actieve aanpak van dit probleem van groot belang.

Een sedentaire levensstijl, te zwakke rug- en buikspieren, een verkeerde ergonomie tijdens het werk of een verkeerde houding bij het heffen en tillen, zijn mogelijke factoren die rugpijn beïnvloeden.

Je leert specifieke houdingen en bewegingen aan die je tijdens je dagelijkse activiteiten kunnen helpen om je rug anders en beter te gebruiken. Wanneer je bewust omspringt met de aangeleerde informatie, zal je zélf je klachten kunnen beïnvloeden.

Core stability

Stabilisatietraining van het lichaam betekent niet enkel versterken, maar ook het coördineren van de juiste spieren.

Binnen elke sporttak speelt rompstabiliteit immers een rol in de correcte krachttransfer van romp naar ledematen bv. bij voetballen, wielrennen, lopen,…

Training van de rompstabiliteit kan zo de sportprestaties verbeteren en blessures voorkomen.

© 2019 All rights Reserved, Webdesign by Webtrinity.